پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112119
سخنگوي اشتون:مذاکرات سودمند و سازنده بود/ نماينده روسيه: نشست 1+5 در نيويورک براي تعديل تحريم‌ها است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1008

به گزارش پايگاه خبري پيرغار به نقل از سرويس سياسي «فردا: در اولين واکنش طرف غربي به آغاز دور جديد مذاکرات ايران و غرب در استانبول سخنگوي رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپايي با انتشار بيانيه‌اي نشست مقام اين اتحاديه با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران در کنسولگري تهران در استانبول را سودمند و سازنده توصيف کرده است.
 
  دفتر «کاترين اشتون» پس از اولين گفت‌وگوهاي مستقيم شب گذشته اشتون و «سعيد جليلي» مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران از ماه ژوئن تاکنون اعلام کرد که رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در نظر دارد در روزهاي آتي به منظور ارزيابي موقعيت و راههاي پيش رو در خصوص برنامه هسته‌اي ايران با قدرت هاي جهان ديدار کند.

بر اساس اين گزارش، وزراي خارجه «انگليس»، «چين»، «روسيه»، «آمريکا»، «فرانسه» و «آلمان» در صدد هستند در 24 سپتامبر در مجمع عمومي سازمان ملل که قرار است در نيويورک برگزار شود، حضور پيدا کنند.

خبرگزاري فرانسه گزارش کرد که اشتون در نظر دارد با وزراي خارجه کشورهاي مذکور در حاشيه گفت‌وگوهاي سازمان ملل، در خصوص برنامه هسته‌اي ايران ديدار و گفت‌وگو کند.

بر اساس اين گزارش، هيچ بيانيه‌اي در ابتداي ديدار جليلي و اشتون که روز گذشته در کنسولگري ايران در «استانبول» پشت درهاي بسته برگزار شد، صادر نشد.

«مايکل مان» سخنگوي اشتون با انتشار بيانيه‌اي در خصوص نشست اشتون و جليلي اعلام کرد: در حاليکه اين يک نشست رسمي نبوده است، اما سازنده و سودمند و همچنين يک فرصت مهم بود تا يکبار ديگر به ايران بر نياز فوري براي حصول پيشرفت (در خصوص برنامه هسته‌اي ايران) تأکيد کنيم.

جليلي اوايل روز سه‌شنبه با «احمد داوداغلو» وزير خارجه ترکيه در خصوص از سرگيري مذاکرات بين‌المللي در خصوص برنامه هسته‌اي ايران گفت‌وگو کرد.

تلاش براي تعديل تحريم ها

 از سوي ديگر پايگاه مطالعاتي ايران هسته اي در گزارشي نوشته است: يک ديپلمات بلندپايه روس از تشکيل جلسه گروه 1+5 در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل درباره موضوع هسته اي ايران خبر داد و در عين حال تاکيد کرد از ديد روسيه «کاهش تحريم ها» اصلي ترين دستور کار اين مذاکرات است.

گنادي گاتيلف معاون وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه 28 شهريور 1391 (18 سپتامبر 2012) اعلام کرد: «وزيران امور خارجه کشورهاي عضو گروه 1+5 به زودي در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد که قرار است اواخر اين ماه برگزار شود گردهم مي آيند. قرار است نشست گروه 1+5 برگزار شود ولي تاکنون تصميم نهايي در اين باره گرفته نشده است».

وي در ادامه تاکيد کرد که از نظر روسيه مهم ترين بحث در اين جلسه اين است که دليلي براي ادامه تحريم ها عليه ايران وجود ندارد و بايد اين تحريم ها لغو شود.

وي گفت: «ما در نشست آينده درباره اين که ديگر علتي براي ادامه تحريم ها عليه ايران يا اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران وجود ندارد بحث و تبادل نظر خواهيم کرد. تحريم هاي يکجانبه کشورهاي غربي عليه ايران وحدت موضع در ميان کشورهاي گروه 1+5 را تضعيف کرده است.  مسکو مخالف اين تحريم ها است زيرا به طور ضمني به منافع بانک ها و موسسات سرمايه داري روسيه آسيب مي زند».

اين در حالي است که سرگي ريابکوف ديگر معاون وزير خارجه روسيه که نماينده اين کشور در مذاکرات ايران و 1+5 هم هست، در مصاحبه با خبرگزاري اينترفکس روسيه که روز پنج شنبه 16 شهريور 1391 (6 سپتامبر 2012) انجام شد، ضمن مخالفت شديد با تحريم هاي يک جانبه امريکا عليه ايران گفته بود: «روسيه نمي تواند استفاده برون مرزي از قوانين داخلي آمريکا در مورد ايران را بپذيرد و اين روش نقض شرم آور اصول اوليه قوانين بين المللي به حساب مي آيد».

به عقيده کارشناسان، اين موضع روسيه که بايد تحريم ها لغو شود در کنار موضع 6 سپتامبر ريابکوف که گفته بود نشانه اي از تسليحاتي بودن برنامه هسته اي ايران وجود ندارد، نشان دهنده يک تغيير لحن جدي از جانب روسيه است.

يک ديپلمات در تهران به «ايران هسته اي» گفت: «اولا روس ها حس مي کنند تحريم ها مستقيما آنها را هدف قرار داده است. ثانيا به عقيده روسيه مسيري که امريکا طي مي کند مسير تغيير رژيم در ايران است نه مسير مطمئن شدن از صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران و اين چيزي نيست که روس ها بتوانند بپذيرند. ضمنا موضع پوتين درباره غني سازي در ايران هم با موضع مدودف کاملا متفاوت است و پوتين صرف همکاري با اژانس را براي برخورداري ايران از حق غني سازي کافي مي داند».

در عين حال، منابع مطلع در تهران مي گويند ايران در نشست 1+5 در نيويورک حضور نخواهد داشت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html